A nap idézete

Monday, July 24, 2006

The Irish Dance Experience

"Az ír táncnak két típusa van: az egyiket könnyű cipővel táncolják, és balett elemek vannak benne. A másikhoz nehéz cipőt használnak, amely üvegszállal van megerősítve a sarkán és a fejrészén. Ez a tánc az amerikai sztepphez hasonlít, de a test nem olyan laza."

Nos, ha mindezt nem is tudtam korábban, azért még szívesen mentem el kedves barátom meghívásának köszönhetően a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra július 23-án este. Az előadás 20:30-ra volt meghirdetve. Az első fél órában a műszaki személyzet heroikus küzdelmének lehettünk szemtanúi, midőn egy makacs reflektorral küzdöttek. A szervezők csak e harc végeztével szóltak megnyugtatónak szánt szavakat az egybegyűltekhez, akik birkatürelemmel ültek addig is a helyükön.

"Az Irish Dance Experience egy gyors mozgásokkal teli, erőteljes, új táncprodukció, amely lázba hozza a közönséget minden előadáson: fantáziával teli és eredeti show-műsor, amelyben a tánc és a zene igazi műalkotássá forr össze."

"A nézőt elbűvölik Michel Pat Gallagher szólói, ámulatba ejti Catherine Gallagher szépsége, kecsessége és technikája, koreográfiai stílusa. Aki csak részt vesz az előadáson, meg fog lepődni a csapat izgalmas formációi, hibátlan tánca láttán. Catherine Gallagher büszke arra, hogy a világ élvonalába tartozó, pezsdítő táncprodukciót valósít meg a színpadon. Az Irish Dance Experience egy új, különleges színfolt az ír tánc világában, amelyet gyönyörű zene kísér."

"A két dinamikus táncos, Catherine és testvére, Michael Patrick szenzációs és lélegzetelállító szólókat táncolnak. Korábban mindketten a Riverdance együttes tagjai voltak, írországi és világbajnokságok nyertesei."

"Az ír sztep-tánc legkiválóbb táncosaiból álló együttes kíséri őket. Ebben a show-ban ez azt jelenti, hogy az általuk táncolt ritmusra megmozdul a láb, a szem szinte alig tudja követni az elképesztő ritmusú táncmozdulatokat. Mindettől az ember hátán valósággal végigfut a hideg."

Ilyen, és ehhez hasonló méltatásokat lehet olvasni különböző internetes portálokon. Számomra igazán különös, hogy ezek a "kritikák" - miként az a megfogalmazásából is jól kitűnik - az előadás előtt íródtak. "Aki csak részt vesz az előadáson, meg fog lepődni..." ,"lélegzetelállító szólókat táncolnak...", "Mindettől az ember hátán valósággal végigfut a hideg"... Már elnézést, de ne tessék nekem lelőni a poént... Hagy döntsem el magam, min lepődöm meg és mitől áll el a lélegzetem. Mellesleg, miként általában, úgy jelen esetben sem lepődtem meg semmin, mi több, légzési nehézségeim sem jelentkeztek. A hidegnek a hátamon való futkosásáról pedig nem is beszélek...

Mindig is csodálattal néztem a táncprodukciókat. Máig sem tudom felfogni, hogy képesek az előadók a lépéssorozatok, mozdulatok egymásutániságát megjegyezni. Ugyanígy vagyok a műkorcsolyázókkal, tornászokkal is... (Megjegyzem, számomra meg az nem jelent különösebb nehézséget, hogy akár egy több mint két órás oratórium rám eső szólamát kotta nélkül énekeljem...)

Mivel a táncművészet terén semmiféle különös hozzáértéssel nem rendelkezem, azt hiszem, bátran állíthatom, az átlag nézőt személyesítettem meg. Mint ilyen, az előadást kicsit hosszúnak tartottam. Számomra a számok közötti eltérések nem tűntek ki annyira, hogy 4-5 szám után ne az legyen az érzésem, ezt már láttam... Az előadás két részes volt, amitől - no meg a félórás késéstől az elején - időben is meglehetősen elnyúlt a program. Némi változatosságot az élő zene jelentett számomra. Említésre méltó az is, hogy a második részben a táncprodukciók nem csak a hagyományos ír népzenén, hanem barokk, pop, rock, musical és más nemzetek népzenéjén alapultak. Ebben a blokkban Brahms 5. magyar táncára és Monti Csárdására is készült koreográfia.

Summa summarum: Nem leszek soha egy tánc-fan, de olykor szívesen megnézek egy-egy ilyen produkciót is.


Apropó...
Többször - legutóbb az előadás közben
- elmélkedtem már azon, mennyire különös, hogy a nemzetközi viszonylatban is ismert, jellegzetes magyar zene mennyire nem magyar.

  • A verbunkost a 19. században a magyar népzenével azonosították, pedig már a szó eredete is német!
    (Werbung, e = toborzás, hirdetés, reklám, leánykérés)
  • A Rákóczi-induló - amellyel a Kossuth Rádió mind a mai napig a műsorát kezdi hajnalban - pedig voltaképpen Hector Berlioz (1803-1869) francia zeneszerző Faust elkárhozása című művének egy része...
  • Romantikus nemzeti zeneszerzőnk Liszt Ferenc (1811-1886), a Magyar fantázia, a Magyar rapszódiák és szintén egy Rákóczi-induló alkotója épp hogy csak törte a magyar nyelvet.
  • Ifjabb Johann Strauss (1825-1899), a Cigánybáró komponistája osztrák.
  • Johannes Brahms (1833-1897) - kinek 21 magyar tánca oly közismert - német zeneszerző.
  • A szintén meglehetősen jól ismert Csárdás szerzője Vittorio Monti (1868-1922) olasz nemzetiségű.

No comments:

Post a Comment